De pantanal en bonito

Een week in de natuur! Je moet er wel wat voor over hebben, maar het is de moeite meer dan waard. Na een busreis van 13 uur kwamen we rond 9u ‘s ochtends aan in Campo Grande. In de bus hadden we al kennis gemaakt met een Nederlands stel en twee jongens uit Gibraltar die dezelfde tour hadden geboekt. Na een vlug ontbijtje op het busstation vertrokken we in de minivan voor een 6 uur durende tocht naar ons verblijf in de Pantanal. Gelukkig was het heel gezellig met de andere reisgenoten waardoor de tijd voorbij vloog. Ergens in de namiddag kwamen we aan bij een kruising, wat later het wisselpunt bleek te zijn waar aankomende en vertrekkende toeristen werden omgeruild. Na de wissel restte ons nog een uur durende tocht in een truck op een dirtroad. Onderweg konden we al genieten van het uitzicht. De Pantanal was erg droog, droger dan normaal in het droogseizoen. Het maakt het platte graslandschap ook wel weer heel mooi. Het lijkt bijna op een toendra.

Het verblijf bleek echt een pareltje in de Pantanal. Je hoefde bijna niet eens het terrein af, want het zat er vol met dieren: grote papagaaien, baby toekans, uilen en heel veel andere soorten vogels, twee tamme ‘wilde’ varkens, koeien, schapen, slangen en vossen. Overal hoorde je vogelgeluiden van vogels die je nog nooit had gehoord, er hingen hangmatten en er was een zwembad, wat wil je eigenlijk nog meer? Een leuke gids en een leuke groep…en of we die hadden! Marcello bleek een hele grappige en met de natuur begaande gids. De eerste dag hebben we met een boottocht gedaan en o.a. kaaimannen, otters, verschillende soorten vogels, capybarra’s (de grootste knaagdieren ter wereld), apen, leguanen en een soort emoe’s gezien. In de middag gingen we op een truck dieren spotten en hebben we weer heel veel dieren gezien. Bij een paar meren waren we even gestopt en konden we heel dicht bij o.a. kaaimannen en otters komen. Na de zonsondergang hebben we een prachtig moment mogen meemaken: de oplichtende ogen van de kaaimannen in het meer. Echt geweldig! Er bleken nog veel meer kaaimannen te zijn dan je bij dag kon zien, het hele meer zat bommetje vol. Op de terugweg hebben we nog twee vogelspinnen gezien, supergaaf!! We hebben de hele dag enorm gelachen om een Duitse toerist die ons deze dag vergezelde. Hij was niet helemaal oke vermoeden we, een beetje nors en had werkelijk niks door. Al stond je met je neus op het grootste dier wat je kon vinden, hij zag het niet haha. En hij was helemaal gek van gieren, heel apart. ‘S avonds hebben we weer genoten van het lekkere maaltijdje dat ze voor ons hadden gemaakt en de caiprinha’s, heerlijk.

De volgende morgen stond een wandeltocht op de planning. We hebben met onze gids in de natuur rondom ons verblijf gelopen en wederom veel dieren gezien, o.a. apen, vogels, een slang en een killerbee nest (iiiiiie!!). Ook heeft hij ons verteld over de verschillende boom- en plantsoorten die we tegen kwamen. ‘S middags was het hoogtepunt van de dag, piranha’s vissen! Tussen de kaaimannen mochten we onze hengels met aas in het water gooien, wat een bizarre belevenis.. Eerst waren we wel een beetje bang, maar al gauw bleek dat de kaaimannen banger zijn voor ons dan wij voor hen. Eigenlijk hebben de kaaimannen de meeste vijanden hier. Daarom noemden we ze de pussy’s van de Pantanal. Al gauw hadden we allemaal een keer beet. Nick had de meeste gevangen. Toen al het aas op was, gingen we terug naar het verblijf waar we de piranha’s schoonmaakte, om ze daarna te laten bakken door de kokkinnen en vervolgens zelf op te peuzelen. Mjum!

De laatste dag gingen we nog paardrijden, wat erg leuk was, al was het wel erg heet en hadden we aan het einde behoorlijke pijn aan ons kont. Na een paar laatste duiken in het zwembad en een laatste lunch met de groep, was het tijd om te vertrekken. Wat was het gezellig en fantastisch! Op het wisselpunt namen we afscheid. Van de groep gingen 2 stellen mee naar Bonito, onze laatste stop voordat we naar Noord-Brazilie vertrekken.

Marcello had ons gestuurd naar Guesthouse Catarino’s in Bonito, waar de neef van Marcello werkt bleek later. De afgelopen drie nachten hebben we hier overnacht, zonder spijt! We kregen iedere ochtend een heerlijk uitgebreid ontbijt, allemaal gemaakt door de vrouw van Catarino, Luciana. Iedere ochtend stond er weer een nieuwe chocoladetaart en vele andere cakes, dus je begrijpt dat ik in de 7e hemel was beland. Niet goed voor de lijn, zoals alles hier. We zijn al wat kilo’s zwaarder, maar ach, in Nederland trainen we het er wel weer af. We hebben het erg gezellig gehad met Michael, de neef van Marcello en tevens gastheer. We hadden twee tours via hem geboekt, samen met het Zweedse koppel die we hadden ontmoet in de Pantanal en die waren superleuk. De eerste dag gingen we snorkelen in Rio de Prata, een rivier in een bos, zo helder dat het net een zwembad was. Je kon vanaf de kant al zo de vissen zien zwemmen. Het snorkelen was hier heel bijzonder. De dag erna zijn we naar de Grotto do Azul geweest, een prachtige grote grot met een helderblauw meer erin. Niet te beschrijven hoe mooi, wederom geldt: je moet het zelf zien! ‘S avonds hebben we met z’n vieren heerlijk gegeten in een visrestaurant en de avond afgesloten met de nodige caiprinha’s. de volgende morgen hebben we nog een fietstochtje gemaakt naar een soort natuurzwembad, waarvan het water net zo helder was als dat van de Rio do Prato. Hier hebben we even gerelaxed totdat we terug moesten zijn voor de bus.

Nu zitten we in de bus terug naar Campo Grande waar we onze natuurtour begonnen. Zaterdag vliegen we naar Salvador, Bahia. We kijken terug op twee heerlijke weken en zijn benieuwd wat de komende twee weken ons nog gaan brengen.

Foto’s Pantanal

Foto’s Bonito

One thought on “De pantanal en bonito

1. Hoi Nick en Bibi, wat een superreis zijn jullie aan het maken. Door de blog kunnen we meereizen net alsof we er ook daadwerkelijk zijn! De foto’s (ik heb eindelijk doorgekregen dat je door te klicken de foto’s groter kan maken…digibeet?) zijn ook heel mooi en vooral ook indrukwekkend. Doe wel voorzichtig a.u.b. want ook al zijn kaaimannen de laagste in de orde, ze kunnen wel bijten! Geniet en tot ziens, lfs W